SMERO, Richard Mazal, #8 | „O efektivním vzdělávání manažerů“
V poslední době se často řeší téma budování vztahů se zákazníky. Otázkou je, jestli si majitelé firem uvědomují, kdo všechno je součástí tohoto procesu. Většinou to začíná i končí u obchodního a marketingového oddělení s tím, že je potřeba efektivní komunikace, která povede k získávání důvěry klientů a k prodeji. Podívejte se na rozhovor s Richardem Mazalem ze SMERO, spol. s r.o. o vzdělávání manažerů.

Málokdo si uvědomuje, že je úplně stejně důležitá komunikace jak směrem ven k zákazníkovi, tak směrem dovnitř k lidem ve firmě. Dává všem zaměstnancům jejich práce smysl? Ví, komu jejich práce přináší radost nebo pomáhá vyřešit nějaký problém? Vnímají, že jsou součástí něčeho většího?
Vzdělávání manažerů má smysl.
Problém je, že to některým majitelům firem či manažerům jednoduše nedojde, protože nejsou v této oblasti vzděláváni. Vedení lidí je opravdová práce, která nezačíná u nikoho jiného než u osoby vedoucího pracovníka. Skutečně zná lidi, které má pod sebou? Dokáže jim naslouchat bez rozkazů a zákazů? Je schopen zdravé sebereflexe?
Někteří osvícení majitelé firem si závažnost tohoto problému již uvědomili a začali aktivně pracovat jak na sebevzdělávání, tak na vzdělávání zaměstnanců. Tak vznikají například firemní akademie, kde se v jedné „třídě“ potkává majitel firmy s manažery a středním managementem, a tak se během studia navzájem podporují, učí se mluvit stejným jazykem, a hlavně si vytvářejí stejný pohled na problematiku vedení lidí.
Klíčová je aplikace vědomostí v praxi.
Ze začátku to bude muset být vědomá aplikace, protože to je něco nového, na co nemusí být vedoucí za roky své vlastní praxe zvyklý. Postupem času se mu ale nové principy čím dál více zažívají, až se stanou součástí jeho přirozeného jednání. Najednou mu pak přijde přirozené, že se při zadávání úkolu se zaměstnanci baví o smyslu tohoto úkolu a o důležitosti role a zapojení konkrétního pracovníka do tohoto úkolu. Komunikace začne dávat smysl.
„Když se bavím se skladníkem, tak mu vysvětluji, jak on je důležitý pro ten vztah se zákazníkem, že to není jen o tom, že dá nějaké zboží do krabice a na shledanou. Je to o tom, že on musí cítit, jako by to balil pro sebe a dával tomu tu péči.“ – Richard Mazal
A co je výsledkem? Vzdělávání manažerů bude mít výrazný vliv na snížení fluktuace zaměstnanců, protože díky změně komunikace jim bude jejich práce dávat nový smysl a energii, upevní se vazby se zákazníky, protože se do tohoto procesu zapojí celá firma napříč všemi odděleními, a nakonec celá tato změna v myšlení a přístupu zapříčiní růst celé firmy.
4:20 Vzdělávání ve firmě SMERO
9:00 Jak udržovat rodinné a blízké vztahy ve firmě o 250 lidech?
10:50 Co byl hlavní motiv pro vznik firemní akademie ve SMERO?
14:00 Jaké podmínky musí firemní akademie splnit, aby měla pro firmu smysl?
21:30 Vzpomínání na období, kdy probíhala firemní akademie – z největší krize k úspěchu
26:15 Nejde jen o vzdělávání – jak probíhalo převedení poznatků do praxe
31:50 Od direktivního jednání k hledání smyslu a lidské komunikaci
36:00 Současná situace ve SMERO – neztrácíme optimismus
37:55 Poselství na závěr
Zaujala vás firma Smero? Koukněte se na další podcasty
Baví vás podobné téma? Podívejte se na všechny videa z rubriky management

Studoval jsem všeobecné lékařství, které mě následně přivedlo ke studiu psychologie, práva a managementu. Výkonnostní psychologii používám mnohem raději než klinické přístupy. Kompiloval jsem řadu psychodiagnostických metod, kterými prošlo několik stovek tisíc osob. Se svým týmem se věnuji zejména aplikaci psychologie a zdravého selského rozumu v organizacích tak, aby se jejich představitelé naučili z kompetencí vše, co potřebují pro naplnění jejich profesní i osobní cesty. Smysl života vidím ve „vzdělávání lidí pomocí výcviku, kterým si zafixují nové znalosti a dovednosti tak, aby je používaly v praxi a přinášely jim žádoucí výsledky“.