Jiří Bělohlávek #28 | O energetickém dobru, důležitosti vzdělání a kritického myšlení
Na jakých principech stojí společnost, jejímž cílem je přinášet klientům energetické dobro? Jak edukovat zákazníka, posilovat jeho kritické myšlení a zlepšovat nejen energetickou, ale i ekonomickou a sociální gramotnost? Co chybí dnešnímu tradičnímu vzdělávacímu systému a jak více zapojovat teorii do praxe? Jak má postupovat člověk, který chce ušetřit za energie a zlepšit svoji energetickou gramotnost? Hostem dnešního podcastu Ryba smrdí od hlavy je Jiří Bělohlávek, zakladatel a předseda představenstva společnosti Optimal Energy.
Optimal energy a energetické dobro
Když někdo říká, že jeho cílem je šířit dobro, pomáhat druhým a opečovávat zemi, spojíme si ho podprahově spíše s neziskovým sektorem než s prostředím reálného byznysu. Jiří Bělohlávek však o něco takového usiluje, veřejně to i proklamuje a neváhá k tomu použít ani biblické podobenství o zrnu a sklizené úrodě. Optimal Energy se snaží přinášet „zrno“ ve formě levnějších energií, zlepšování energetické i ekonomické gramotnosti, ale také edukační péče o klienty, spolupracovníky i profesionální zaměstnance. Přichází s vizí, že pomoc druhým se dá propojit s úspěšným podnikáním. O tom, že je tato vize funkční a přináší reálnou úrodu, jasně vypovídá stále se zvyšující počet spolupracovníků, zaměstnanců i spokojených zákazníků, kterým společnost nabízí vedle praktické úspory peněz za energie například i ochranu před takzvanými šmejdy.
Důležitost vzdělání
Jiří Bělohlávek věří obecně ve vzdělání a důležitost kritického myšlení. Optimal Energy sází na propracovaný vzdělávací program, který zaměstnancům pomáhá k větší nezávislosti a osobnostnímu i duchovnímu růstu. Tradičnímu vzdělávacímu systému chybí podle Jiřího Bělohlávka větší propojenost s praxí, i proto celý jeho tým absolvoval studijní programy na Univerzitě aplikovaného managementu a nyní je společnost Optimal Energy součástí vlastnické struktury essential college.
Jaké pohnutky vedly k tomu stát se součástí nově vznikající vysoké školy? Kam se chce společnost Optimal Energy posunout v horizontu následujících čtyř let? Přináší současné krize zároveň také naději v podobě větší energetické šetrnosti? Proč je tak důležité, aby se v dnešní době i v rámci vzdělávacího systému kladl důraz na kritické myšlení?
Odpovědi na tyto i další otázky přináší rozhovor s mužem, který ví, jak je důležité poznat sebe sama, a že jen vzdělaná a kriticky uvažující společnost může být dlouhodobě ekonomicky úspěšná.
Časová osa:
0:19 – Přivítání a představení hosta.
0:53 – Jiří Bělohlávek o sobě a cílech společnosti.
1:30 – O projektu MZU.
2:43 – Péče o pracovníky a základní principy, na nichž stojí Optimal Energy.
3:58 – Přesah do vzdělávání – propracovaný vzdělávací systém v Optimal Energy.
4:40 – Význam vzdělávání pro rozvoj společnosti.
5:50 – Koncept „energetického dobra“ a množství spolupracovníků, kteří se do projektu zapojují.
7:40 – Hlavní cíle Optimal Energy.
8:52 – Krize jako šance pro nastavení lepšího hospodaření s energiemi a zlepšení finanční gramotnosti.
11:05 – Co má člověk udělat pro zlepšení energetické gramotnosti?
12:04 – Důležitost edukovaného zákazníka, energetické i sociální gramotnosti a kritického myšlení.
16:34 – Pohnutky, které vedly Optimal Energy stát se součástí essential college.
18:36 – Závěrečné poselství Jiřího Bělohlávka.
19:43 – Závěrečné slovo a citát Petra Pachera.
Zajímá vás více z oblasti managementu? Podívejte se na naše další podcasty Ryba smrdí od hlavy v rubrice management.

Studoval jsem všeobecné lékařství, které mě následně přivedlo ke studiu psychologie, práva a managementu. Výkonnostní psychologii používám mnohem raději než klinické přístupy. Kompiloval jsem řadu psychodiagnostických metod, kterými prošlo několik stovek tisíc osob. Se svým týmem se věnuji zejména aplikaci psychologie a zdravého selského rozumu v organizacích tak, aby se jejich představitelé naučili z kompetencí vše, co potřebují pro naplnění jejich profesní i osobní cesty. Smysl života vidím ve „vzdělávání lidí pomocí výcviku, kterým si zafixují nové znalosti a dovednosti tak, aby je používaly v praxi a přinášely jim žádoucí výsledky“.