Daniela Kolomazníková #45 | Kouč by měl dělat svou práci tak, aby jej klienti přestali potřebovat
Jaká je úloha kouče? V čem spočívá rozdíl mezi koučem a mentorem? Jak by mělo vypadat zadání klienta, který kouče vyhledal? Kolik peněz stojí kvalitní koučing? Existuje maximální cena, kolik by měla stát hodina koučingu? Měl by každý mít svého kouče? Jaký vztah má vedoucí pracovník k roli kouče? Dnešním hostem podcastu Ryba smrdí od hlavy je Daniela Kolomazníková, psycholožka a zakladatelka platformy Expertní Board 21.
Daniela Kolomazníková jako zkušená psycholožka a koučka odvedla více než 20 000 konzultačních hodin. Ve své práci se věnuje mentoringu a koučingu majitelů a CEO firem a své zkušenosti využívá také jako lektor na essential college.
Kouč a jeho role
Roli kouče vidí jako průvodce, který na základě definovaného požadavku vytváří vhodné prostředí, ve kterém koučovaný nalézá odpovědi. V tom spočívá rozdíl mezi koučem a mentorem. Oba pracují jinak a svému klientovi doručují jiné výsledky. Do osobnostního a profesního rozvoje ostatně bývá zapojeno více kompetencí, pouhá role kouče nestačí. Vždy záleží na úrovni znalostí, se kterými klient přichází, od čehož se odvíjí i potřeba přítomnosti dalších rolí.
Na vztah mezi koučem a koučovaným má vliv také cena koučingu. Odvíjí se od ní i délka trvání jejich vztahu. Kvalitní kouč za své vzdělání platí hodně peněz, a proto jeho koučing také stojí hodně peněz. Daniela Kolomazníková poznamenává, že úlohou kouče není klienta fakturovat co nejdéle, ale průběžně se ujišťovat, zdali koučovanému služba stále přináší výsledky. To je jednou ze známek kvalitního kouče, který na sobě druhým nevytváří závislost, ale klade jejich rozvoj na první místo.
Koučovací kompetence se pojí i s rolí vedoucího pracovníka organizace, který by jimi měl disponovat a měl by umět identifikovat, zdali je koučing pro pracovníky organizace tím pravým přístupem. Role lídra a kouče potom může být stejná, u externího firemního kouče je však jasné, v jaké roli přichází. Pro lídra je výzvou správně komunikovat, že k pracovníkům organizace přichází právě v roli kouče. Po určitou dobu pak v této roli zůstává a v případě potřeby přechází do dalších, třeba již do zmíněné role mentora.
Pro více o důležitosti role kouče pro organizaci si poslechněte celý podcast s Danielou Kolomazníkovou. Mít osobního kouče je dnes v některých zemích standardem a důležitou součástí osobnostního a profesního rozvoje.
Časová osa:
1:03 Představení Daniely Kolomazníkové
2:17 O společnosti Coachville
3:16 Kdo je podle Daniely Kolomazníkové kouč a kdo ne
7:02 Co by měl kouč předávat koučovanému 8:21 Certifikace a standardy pro kompetentního kouče
10:00 Co všechno by si měl kouč odžít, aby uměl opravdu pomáhat
13:59 O nacházení oborových hranic kouče
15:02 Může kompetentní kouč koučovat kohokoliv?
17:36 Pojmenování hranic kouče i klienta
20:01 Kdo je ideální klient kouče?
23:42 Jak klient pozná, zdali je mu koučing stále přínosem?
25:16 Kolik stojí ten nejkvalitnější koučing?
26:58 Měl by mít každý svého kouče?
31:33 Jak zajistit, aby byl klient spokojen a dostal, co potřebuje?
33:47 Koučovací kompetence vedoucího pracovníka organizace
35:34 Měl by lídr organizace zastávat i roli kouče?
40:34 Buďte náročnými klienty!
41:25 Závěr
Zajímá vás více z oblasti seberozvoje? Podívejte se na naše další podcasty Ryba smrdí od hlavy v rubrice seberozvoj.

Studoval jsem všeobecné lékařství, které mě následně přivedlo ke studiu psychologie, práva a managementu. Výkonnostní psychologii používám mnohem raději než klinické přístupy. Kompiloval jsem řadu psychodiagnostických metod, kterými prošlo několik stovek tisíc osob. Se svým týmem se věnuji zejména aplikaci psychologie a zdravého selského rozumu v organizacích tak, aby se jejich představitelé naučili z kompetencí vše, co potřebují pro naplnění jejich profesní i osobní cesty. Smysl života vidím ve „vzdělávání lidí pomocí výcviku, kterým si zafixují nové znalosti a dovednosti tak, aby je používaly v praxi a přinášely jim žádoucí výsledky“.